Zetka C.F.R.

Celokovový čtyřnápravový nákladní uzavřený vůz rumunské výroby. Dva exempláře byly začátkem nového tisíciletí odkoupeny na Jindřichohradecké úzkokolejky, kde jsou v letních měsících pravidelně nasazovány jako cyklovozy na osobní vlaky do Nové Bystřice. Přestože již na české úzkokolejce slouží více než 15 let, stále na bočnicích nesou rumunské značení včetně tamního státního dopravce C.F.R.

Model rumunské „zetky“ C.F.R. v měřítku 1:87 (HOe).
Zetka ex C.F.R. číslo 201 na JHMD v roce 2017.

Obě „zetky“ byly vyrobeny strojním závodem Turnu Severin v Rumunsku (Intreprinderea mecanica armaturi si pompedrobeta Turnu Severin) pro průmyslovou dráhu C.F.R. Criscior-Brad. Vůz s číslem 1053 1001 201-6 výrobního čísla 002 pochází z roku 1987 a na JHMD byl dovezen v květnu 2003. Jeho mírně mladší kolega s číslem 1053 1001 205-6 byl vyroben o rok později, nese výrobní číslo 11 a úzkých kolejí v Jindřichově Hradci se poprvé dotkl již v lednu 2003.
(zdroj: Karel Just: Na úzkém rozchodu v Jindřichově Hradci a Gmündu. Vydavatelství dopravní literatury 2004, ISBN 80-86765-00-8)

Vozy 201 a 205 se od sebe liší v několika detailech. Rozdílné jsou konstrukce podvozků, tvar střechy, výztuhy bočních vrat atd.

MODEL

V produkci naší firmy jsou modely obou těchto vozů v měřítku HOe.  Plastikový odlévaný model s leptanými doplňky se skládá z celkem 46 dílů, jeho celková hmotnost je přibližně 50 g. Tištěné popisky. Otočné podvozky jsou vybavené kovovými nápravami. Vůz bezproblémově projede oblouk o poloměru 20 cm, po úpravě stupaček by však mohl projet i oblouky ostřejšími. Spodek vozu obsahuje detailně vypracované komponenty brzdové výstroje. Nátěr i detailně provedené popisky odpovídají současnému vzhledu. Vůz je prodáván ve firemní papírové krabičce. Kvalita provedení modelu odpovídá plně ruční práci, která se v mnohém nemůže vyrovnat sériově produkovaným modelům ze vstřikovacích forem.

Prodej: vůz č. 205 – listopad 2018; vůz č. 201 – prosinec 2018 / leden 2019

Model vozu č. 205.
Detail pojezdu
Strana vozu bez brzdařské plošiny
Bočnice vozu č. 205
Detailní záběr na dobře čitelné popisky

 

Předběžná 3D vizualizace základního modelu bez leptaných doplňků. Jaro 2018.

 

Fotografie vozů v Jindřichově Hradci:

Souprava složená převážně z rumunských vozů s lokomotivou T47.005 u Rodinova v květnu 2018.
Obě hradecké zetky v květnu 2018 – na fotografii lze pozorovat drobné odlišnosti vozů.
Obvyklá letní souprava na bystřické trati se skládá z lokomotivy T47, rumunské zetky na kola a dvou osobních vozů Balm/ú. (Nová Bystřice, 7/2018)

 

Fotografie vozů v Rumunsku:

Zástupce téhož typu zetek v Criscioru (zdroj: www.interlok.info)
Souprava s moderními rumunskými nákladními vozy včetně popisované zetky na úzkorozchodné dráze Nadrag-Gavojdia během jedné z posledních jízd. (zdroj: www.transira.ro)
Zetka na pomníku v Nadragu (zdroj: www.vestour.ro)
Zetka na pomníku v Nadragu (zdroj: www.drehscheibe-online.de)
CFI Nadrag-Gavojdia (foto: www.transira.ro)